Ενεργοποιήστε την Javascript για να συνεχίσετε!

4. Αρχιτεκτονικό Έργο 4.3 Βίλα ΚαπαντζήΣχέδια | Φωτογραφίες | Αρθρογραφία | Δημοσιότητα


4.3 Βίλα Καπαντζή
Η ανάθεση το 1982 στον Γ.Π. Λάββα από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος της αποκατάστασης της Βίλας Καπαντζή για την επανάχρησή της ως Πινακοθήκη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, του επέτρεψε να εφαρμόσει μια σειρά από αρχές που πρυτάνευαν στα μαθήματά του στο Α.Π.Θ. για τις επεμβάσεις στα διατηρητέα κτήρια. Δύο ήταν οι βασικές παραδοχές που κυριάρχησαν στη συγκεκριμενοποίηση του προγράμματος επέμβασης στο κτήριο: α. ο λειτουργικός σχεδιασμός για την επανάχρησή του και β. η ελαχιστοποίηση της επέμβασης και η διατήρηση-ανάδειξη του αρχιτεκτονικού χαρακτήρα του. Συνακόλουθα οι αντικειμενικοί στόχοι της επέμβασης θα μπορούσαν να συνοψιστούν : α. στη διατήρηση των αυθεντικών στοιχείων, μορφικών και διακοσμητικών, β. στην αποφυγή αναπαραγωγής χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία μορφών που δεν υφίστανται, γ. στην αποφυγή εκτεταμένων επεμβάσεων που θα έθεταν σε κίνδυνο τη στατική επάρκεια του φέροντα οργανισμού, δ. στη μείωση αντικατάστασης ή αποκατάστασης στοιχείων της κατασκευής και του διακόσμου σε ελάχιστη ή αναγκαία έκταση, ε. στην εξοικονόμηση χώρου για τη λειτουργία της διαρκούς έκθεσης της πινακοθήκης και στ. στην εξασφάλιση κατάλληλων συνθηκών περιβάλλοντος για τα εκτιθέμενα έργα τέχνης.   

Στο πλαίσιο αυτό, έγινε μια λεπτομερής οικοδομική και αρχιτεκτονική μελέτη της Βίλας Καπαντζή, ώστε να αποσαφηνιστούν τα ιδιαίτερά της αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά. Αναφέρει ο ίδιος χαρακτηριστικά: «Κρίνοντας στο σύνολό του το έργο, βλέπουμε να συνυπάρχουν στην ίδια σύνθεση αρχές αντιφατικές και αλληλοαναιρούμενες, που το συνδέουν με το παρελθόν άμεσο και απώτερο. Παράλληλα διακρίνουμε ένα πνεύμα κριτικό και ορθολογικό να το συνδέει με εκφράσεις του μέλλοντος. Παρελθόν και μέλλον είναι οι άξονες μέσα στους οποίους η κοινωνία του τέλους του 19ου αιώνα αναζητεί διέξοδο και έκφραση για μακρό διάστημα. Η αποκατάστασή του ανέδειξε ένα τυπικό δείγμα του εκλεκτικισμού στη Θεσσαλονίκη, ένα κτήριο με σημαντική ιστορία, αφού σε αυτό εκτός από τον Αχμέτ Καπαντζή, είχε διαμείνει ο πρίγκιπας Νικόλαος και είχε στεγαστεί το  Ε΄ και αργότερα το Η΄ Γυμνάσιο Αρρένων».
Αναζήτηση στο georgelavas.org με το Google

 
[ΑΡΧΙΚΗ]   [01]   [02]   [03]   [04]   [05]   [06]   [07]   [08]   [09]   [10]   [ENGLISH]     Ενημέρωση: 02/2008     Αρχή της σελίδας